mereka membaca dan mengikuti, anda??

DUDUKKU BERSIMPUH SEMASA DENGAR KHUTBAH

Khabar..khabar..bertemu kembali..hoho.

Bila dah bukak post baru ne,kompirm dah ada cerita.kali ne Cerita yang berlaku adalah semalam, semasa nak sembahyang jumaat.

Apa yang der semua tahu mengenai KHUTBAH??kalau apalah yang aku paham, khutbah ini ialah sesuatu ucapan sebelom sembahyang jumaat yang mengandungi perkara-perkara yang penuh nasihat dan iktibar dan teladan untuk orang yang mendengarnya di masjid dan pula hendaklah pula disampaikan kepada orang-orang yang tak dapat datang mungkin kerana masalah jantina yang berbeza itu sendiri,kemalasan orang yang tak pegi dan mungkin juga mempunyai perkara-perkara yang membataskan seseorang itu dapat datang ke masjid.

Apa yang aku nak cerita ne cuma la pandangan aku sendiri.Aku bukan nak boikot khatib tuh pon.Tapi ne kali kedua kot aku bengang.Bengang sebab khutbahnye dalam bahasa arab.Siyes tak paham.Apakah maknanya kalau datang masjid untuk dengar khutbah,tapi majoritinya tak paham seh.Sia-sia ker ibadat tuh??AKu tengok khatib arabic tuh macam syok sendiri jerk. Tengok, kan dah terkeluar pandangan negatif. Aku dah la jenis cepat bermimpi siang ne. Ada jerk benda-benda terlintas. Giler2.

Aku bengang jugak sebab khutbah tuh lama nak abes..haha..takdek la.Tapi untuk 2nd round punya khutbah yang lepas khatib mesti duduk antara 2 khutbah yang jadi rukun tuh, aku respect jugak r.Beliau ada menjelaskan dalam English.Kalaulah aku duk engatkan yang peristiwa yang sama,pernah berlaku ketika dulu,hampir 1 jam kot khutbahnya dalam bahasa kebangsaan negara kurma.Tuh dah kira membebel sengsorang kot.

Jadi apalah motip ari ne, consider la pada golongan majoriti di kalangan kita semua. Aku bukan apa, khutbah tuh sebenarnya bukanlah saja2 diadakan bagi cukup syarat ke hape tapi memang untuk diambil pengajaran untuk diri sendiri. Barulah islam boleh maju. ne kalau setakat dengar jerk, samer jugak.hoho. Kekadang aku pon begitu.Insan lemah beb aku ne.

Maafla,sememangnya laman-lamun blog aku ne aku jadikan sebagai medium untuk menyampaikan kepada semua orang yang membacanya samada mereka pembaca yang mengakui kehadiran mahupun pembaca senyap yang tegar.haha.Aku dah pasang gadjet kat tepi, akan aku tahu siapa engkau.huhu.Bak kata pepatah: Mana yang baik,jadikan teladan,mana yang buruk tuh jadikan sempadan.

Sekali agik aku jelaskan, aku hanya SEKADAR memberi pandangan. Aku juga pernah membuat salah dan juga menggoreng karipap.

0 Mengigau membuat liputan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...